Ko izvēlēties: Speltas grūbas, miežu grūbas vai pērļu grūbas?

Ko izvēlēties: Speltas grūbas, miežu grūbas vai pērļu grūbas?

Ko izvēlēties: Speltas grūbas, miežu grūbas vai pērļu grūbas?

Tik daudz grūbu, ka apjukt var, tā saka mūsu pircēji, tādēļ laiks nelielu skaidrību grūbu veidos.

Sāksim ar apstrādes procesu – kā tad grūbas iegūst? Tiek ņemts vesels miežu vai speltas kviešu grauds un tam nomizots asais, neēdamais apvalks jeb plēksne. Tezultātā tiek iegūts ēdams grauds, bet ir viena nelaime – asie galiņi. Gatavojot ēdienu, tie ir nemīlīgi mutē. Arī miltumiņš, kas dara biezputras vai gruboto tik tumīgu, slēpjas zem apvalka un laukā nenāk. Pagatavoti graudi labi iederas salātos, bet biezputru no tiem izvārīt grūti. Tomēr grūbu primārais un vēsturiskais izmantošanas mērķis tomēr ir dažāda veida putrās un biezputrās.

No grauda tiek izveidota grūba

Aso, bet ēdamo graudu nedaudz apbružā uz dzirnakmeņiem, nopulējot tam asos galus un arī grauda apvalku, lai nedaudz atbrīvotu miltaino kodolu. Šinī brīdī grauds pārtop par grūbu  – mutei tīkamu un putrā labi iederīgu.

Kas ir pērļu grūbas?

Pearl vai Pearl barley – pērļu grūbas angļu val.

Jā, šis nosaukums ir cēlies no angliski runājošajām zemēm, kur grūbas tiek salīdzinātas ar pērlēm. Un lai pērles būtu pavisam skaistas un baltas, tās tiek spodrinātas uz dzirnakmeņiem vairākkārt līdz kļūst gan gaiši baltas, gan skaisti mazas un apaļas. Pērļu grūbas ir daudz miltainākas, labāk iederas gruboto, no tām sanāk vijīgāka grūbu biezputra. Tomēr tik ļoti pulējot graudu, tiek noberztas nost arī vērtīgās šķiedrvielas, kas koncentrējušās grauda ārējā apvalkā. Rezultātā mēs iegūstam grūbas, ko ātrāk pagatavot un kas vizuāli pievilcīgākas, tomēr zaudējam daļu no šķiedrvielām.

Ko izvēlēties Parastās miežu grūbas vai speltas kviešu grūbas?

Šis nebūs tas gadījums, kad jānoskaidro, kas ātrāks – zirgs vai mašīna! Jāēd ir Abus!
Jo, tā kā šīe grūbu veidi ir gatavoti no divām dažādām kultūrām – plēkšņu kviešiem un miežiem, tos salīdzināt īsti nav pareizi.

Tabula ar Speltas grūbu, Miežu grūbu un Pērļu grūbu uzturvērtībām

Mieži satur E vitamīnu, kas ir viens no nozīmīgākajiem dabiskajiem antioksidantiem. E vitamīna daudzums miežu graudos ir ģenētiski noteikts un atkarībā no šķirnes variē no 16,2 līdz 23,8 mg/kg. Mieži ir vērtīgs B vitamīnu, izņemot B12, avots.

Speltas jeb plēkšņu kvieši ir vērtīgs Dzelzs avots un satur ļoti lielu dabīgā cukura daudzumu. Tas ēdienu padara dabīgi saldenu, īpaši iet pie dūšas bērniem un nav jālieto baltais cukurs. Speltas kviešos ir arī daudz vairāk olbaltumvielu.

Miežu grūbās būs augstāks šķiedrvielu daudzums, toties speltas kviešu grūbas ir ātrāk pagatavojamas. Tās var  izvēlēties kā piedevu arī ātrām maltītēm, jo vārās tik pat ilgi cik rīsi.

Katrā no šo grūbu veidiem ir vērtīgas lietas, bet viens ir pavisam skaidrs – abi šie grūbu veidi uzturvērtības ziņā ir krietni vien augstāki par parasto jeb mīksto kviešu izstrādājumiem.

Tādēļ, ja vēlaties ēst veselīgāk un aizstāt balto miltu izstrādājumus – makaronus, pankūkas, baltmaizi ar vērtīgākām graudaugu kultūrām – speltas kvieši vai mieži noteikti būs laba izvēle. Grūbas, putraimi vai milti – tas jūsu ziņā.

Speltas grūbu, Meižu grūbu un Pērļu grūbu salīdzinājuma tabula

Rakstu sagatavoja: R. Beirote

Pastāsti par mums saviem draugiem

Atstājiet komentāru

Related Posts

Enter your keyword