Kas ir Speltas kvieši un kā tos izmantot?

Kas ir Speltas kvieši un kā tos izmantot?

Kas ir Speltas kvieši un kā tos izmantot?

Ir tāds teiciens, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais, tā tas šoreiz ir arī stāsts par speltas kviešiem. Šī  senā graudu veida zinātniskais  nosaukums ir Triticum spelta, bet tie ir pazīstami arī kā plēkšņainie kvieši.

Ilgus gadsimtus speltas sēklas ir iegūlušas vien nedaudzu lauksaimnieku-entuziastu sēklas apcirkņos, bet nu piedzīvo īstu slavas gājienu. Sakām paldies, tiem gudrajiem cilvēkiem, kas  meklējot bioloģiskajai lauksaimniecībai pateicīgas audzēšanas kultūras jaunatklāja šo brīnišķīgo graudu pasaulei!

Laikā, kad visa pasaule cenšas uzlabot komerciālo graudu šķirņu ražas rādījumus, slimību un kaitēkļu izturību, ir  šie speltas kvieši – savvaļas pirmatnējie kvieši, kuriem visi šie rādījumi ir gana labi, tādēļ vien, ka spelta ir mežonīga pēc savas būtības. Tā  ir bagāta ar barības vielām, vitamīniem, minerālvielām un tādiem organiskiem savienojumiem, kurus nesatur citi graudaugi un kviešu formas, kas arī izskaidro lielo interesi par speltes kviešiem.

Ar lepnumu varam teikt, ka arī Zutiņu laukos ir nokulti pirmie speltas kvieši. Par audzēšanas īpatnībām varētu stāstīt daudz un ļoti, taču šajā rakstā vairāk stāstīsim par to pielietojumu ikdienas virtuvē un to devumu cilvēka veselībai.

Galvenais, kas būtu jāzina patērētājam – šie graudi pasaulē netiek modificēti (tāpat kā griķi un citas seno graudu kultūras).  Tie ir pieticīgi un neprasa īpašu aprūpi. Mums, mazajiem zemniekiem, šie graudi ir gana pateicīga audzēšanas kultūra, jo no gaisa piesārņojuma un pārlieku liela mitruma graudu pasargā ciešs apvalks, kas ļauj mums ievākt ražu, pat ne tik labvēlīgos rudeņos.

 

Spelta ir minerālvielu un vitamīnu avots!

Speltai, kā jau graudaugam, ir augsts ogļhidrātu daudzums, taču iespaidīgi augsts ir arī olbaltumvielu un  šķiedrvielu daudzums. Papildus šiem svarīgajiem savienojumiem spelta satur arī ievērojamu daudzumu dzelzs, vara, mangāna, magnija, fosfora, kālija, cinka, selēna, niacīna, tiamīna, B6 vitamīna un folijskābes.

Spelta veicina gremošanu!

Lielais šķiedrvielu saturs speltā veicina veselīgu gremošanu. Šķiedrvielas palīdz transportēt pārtiku caur gremošanas traktu, paātrinot barības vielu uzsūkšanos un palīdzot mazināt tādas kaites kā, piemēram, aizcietējums, vēdera uzpūšanās, krampji, gāzu pārmērība, caureja un nopietnākas kuņģa-zarnu trakta likstas, piemēram, čūlas. Šķiedrvielu daudzums speltā ir viens no augstākajiem kviešu šķirņu vidū.

Spelta palīdz kontrolēt holesterīna līmeni!

Šķiedrvielas ķermenī palīdz samazināt bīstamā holesterīna līmeni organismā. Šķiedrvielas var mijiedarboties ar holesterīna uzņemšanas procesiem, un tas arī kavē holesterīna uzsūkšanos no pārtikas.

Uzlabo asinsriti!

Lielais dzelzs un vara daudzums speltas šķiedrās ievērojami palielina asinsriti. Dzelzs un varš ir būtiski sarkano asins šūnu veidošanai. Kad sarkano asins šūnu daudzums pieaug, visā ķermenī palielinās asins plūsma, kas piegādā papildu skābekli orgāniem un audiem, pastiprina audu dzīšanu, paaugstina enerģijas līmeni un metabolismu.

Regulē hormonus!

Niacīns ir viens no būtiskākajiem vitamīniem, kuru speltā var atrast nozīmīgos daudzumos. Niacīnam ir galvenā loma ķermeņa virsnieru dziedzeros, it īpaši dzimumhormonu ražošanā. Endokrīnā sistēma ir jutīga un ārkārtīgi svarīga cilvēka kopējai veselībai un labsajūtai.

Uzlabo kaulu veselību!

Speltai ir iespaidīgs būtisku minerālvielu klāsts, kas nepieciešams kaulu veselībai. Šīs minerālvielas veicina kaulu audu attīstību. Paaugstinot šo minerālvielu daudzumu organismā, cilvēks var aktīvi novērst osteoporozi un citus ar vecumu saistītus apstākļus, kas vājina kaulus.

Paaugstina imunitāti!

Ir zināms, ka tiamīns būtiski uzlabo imūnsistēmu un stimulē ķermeņa aizsardzības mehānismus, vienlaikus mazinot psiholoģisko stresu un trauksmi . Spelta ir viens no nedaudzajiem graudaugiem, kas var lepoties ar ievērojamu tiamīna līmeni.

Kontrolē diabētu!

Lai gan ir zināms, ka vienkāršie cukuri un ogļhidrāti ir bīstami cukura diabēta pacientiem, lielais šķiedrvielu saturs speltā var novērst šos efektus un palīdz regulēt vienkāršo cukuru izdalīšanos un sadalīšanos glikozē. Regulējot insulīna un glikozes izdalīšanos organismā, tas palīdz kontrolēt diabētu tiem, kuri jau cieš no šī stāvokļa, vai liedz tam attīstīties.

Vai speltas kvieši satur glutēnu?

Pēdējos gados ļaudis ļoti mērķtiecīgi izvairās no glutēna (jeb lipekļa, kā to bija ierasts saukt labu laiku iepriekš). Speltas kvieši, kā jau kvieši, arī satur glutēnu, taču tā molekulārā uzbūve ir nedaudz savādāka un līdz ar to speltas kviešu lipeklis vieglāk pārstrādājas organismā un neizraisa smaguma sajūtu. Taču, ja kādam ir celiakija vai glutēna nepanesamība, tad no šī grauda tomēr vajadzēs izvairīties.

Spelta virtuvē

Speltas kviešiem ir bezgala daudz pozitīvu uzturvērtības īpašību, kuru dēļ būtu vērts ieviest tos savā virtuvē, bet jautāsiet vai tie garšo savādāk? Mēs teiksim jā, tie ir savādāki – tiem ir mazliet izteiksmīgāka riekstaināka garša, kā parastajiem kviešiem.

Izmēģināšanas vērti ir speltas graudi vai arī to pulētā versija – speltas grūbas, ko var vārīt un izmantot gluži tāpat kā pierastās miežu grūbas un rīsus – zaļajos salātos kopā ar tomātiem, dzērvenēm un kādu foršu sieru , dārzeņu sautējumos, arī kabaču un paprikas pildīšanai, gruboto un risoto vietā tad sanāk speltito!

Speltas pilngraudu rupjie milti būs piemēroti brokastu biezputrām, maizītei, gaļas panēšanai u.c ēdieniem kur ierasts izmantot kādus no pilngraudu miltiem.

Smalkie speltas milti var aizstāt klasiskos kviešu miltus jebkurā receptē, tikai jāņem vērā speltas specifika – tā labi uzsūc ūdeni, tādēļ šķidrums receptūrā jāparedz mazliet mazākā daudzumā kā ierasts un nevajadzētu mīklu pārmīcīt, jo tad speltā esošais lipeklis sāk sairt, kā rezultātā mīkla vairs neturēsies kopā un izstrādājums viegli drups. Sākot gatavot no speltas kviešu miltiem sākumā var klāt jaukt arī parasto kviešu miltus, lai vieglāk noķertu īsto konsistenci, kad mīkla gatava.  Mūsmāju virtuvē pēdējā laika iecienītākais jaunievedums – speltas olu nūdeles, viss kas nepieciešams – milti, olas, šķipsniņa sāls un kāda pusstunda brīva laika ko veltīt šim pasākumam!

Steidzīgajiem rītiem vai slinkajiem vakariem īsts glābējs ir speltas mannā biezputra. Pat bez papildus pievienota cukura tās garša ir maigi salda. Tad vēl papildus kāda saldēta oga un īsteni veselīgs un ātrs ēdiens ir gatavs!  Mūsu saimniecībā maltajai mannai klāt ir atstātas arī klijas, kas dod papildus sirdsmieru baudot šo gardumu.

Spelta paver daudzas jaunas durvis kulināriem baudījumiem. Šobrīd piedāvājam piecus speltas kviešu produktus – Speltas rupjie pilngraudu milti, Speltas smalkie millti, speltas manna ar klijām, lobīti speltas graudi un speltas grūbas.

Iedvesmu un gatavošanas prieku var pasmelt mūsu jaunajā recepšu sadaļā:

Lai garšīga dzīve!

Raksta autore – Santa Meļķe, Z/S “Zutiņi”

Pastāsti par mums saviem draugiem

Ierakstīt komentāru

Saistītie raksti

Ievadi savu atslēgvārdu